Geslaagde voorstelling “Fuck you Rainman” door de Autimaatjes

Een andere kijk op autisme door de ogen van Jeroen en Robert. Tijdens de voorstelling op 26 mei 2018 proberen Jeroen en Robert af te rekenen met een maar vaak al te negatieve beeldvorming rond autisme. Jeroen en Robert zijn beiden mensen met hun eigen vorm van Autisme.

Het aantal deelnemers is, ondanks de tropische temperaturen, goed. Er hadden zich 90 mensen aangemeld en uiteindelijk waren er 82 personen. De avond begon om 19.00 uur en de gasten werden ontvangen door Claudia en Monique, en stond koffie/ thee klaar en een plak cake . De gasten zijn divers o.a. docenten ROC en een flink aantal leerlingen, ouders van en met kinderen met autisme, studenten PABO , mensen die zelf autisme hebben, begeleiders en geïnteresseerden in autisme en onderwijs.

Mark Weghorst, voorzitter Ouders en Onderwijs Twente opent de avond. Deze avond stond  in het teken van vooroordelen  omdat ze vaak niet kloppen. Er zijn veel vooroordelen over autisme en Jeroen en Robert hopen dat de gasten na de voorstelling er anders over denken en mee omgaan.

De avond bestond uit zang, muziek, monologen en samenspraken. Robert vertelde dat hij moeite heeft met de term ontwikkelingsstoornis, mensen met autisme ontwikkelen zich ook maar verwerken de informatie anders en hebben daardoor meer tijd nodig om tot ontwikkelen te komen. Met voorbeelden uit eigen situaties werden een aantal vooroordelen verklaard. Enkele vooroordelen die voorbijkwamen: mensen met autisme kunnen zich niet inleven in een ander, ze hebben geen inlevingsvermogen, mensen met autisme zijn niet sociaal, ze hebben geen humor, ze zijn goed in cijfers.

Veel mensen denken dat alle autisten hetzelfde zijn als het personage van Dustin Hoffman in Rainman en dat is dus absoluut niet waar. Tussendoor is een korte pauze en even afkoeling buiten. Na de pauze is het weer genieten en aan het eind van de voorstelling hopelijk weer wat wijzer. Jeroen sluit de avond met een liedje “Ode aan de moeders”.

Ieder kind met autisme is anders en heeft dus andere zaken nodig om zo optimaal te kunnen functioneren op school. Elke school moet daarom goede basisondersteuning geven. Samen, ouder en school, moet er gewerkt worden aan de ontwikkeling van het kind met autisme. Als ouder mag je altijd vragen om een gesprek, het is redelijk om aan school regelmatig een evaluatiegesprek te vragen.

Het was een geslaagde avond, mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Ouders & Onderwijs.